نکات طلایی برای اتو کشیدن لباس در خانه

خیلی از افراد لباس های خود را در منزل اتو می کنند اما نمی دانند که اتو کشیدن لباس در خانه کار حساسی است و با کوچکترین اشتباه امکان آسیب رساندن به لباس ها وجود دارد یا ممکن است بافت لباس ها برای همیشه خراب شوند. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که لباس ها را که اتو می کشید برای دقایقی مرتب و صاف باشند، ولی پس از گذشت مدتی ظاهرش عوض می شود و مدتی بعد چروک می شود.

به همین دلیل بهتر است اتو کشیدن لباس در خانه را جدی بگیرید و نکات ضروری را رعایت نمایید. در این مطلب شما را با نکات طلایی برای اتو کشیدن لباس در خانه آشنا می کنیم که پس از آن می توانید به صورت اصولی و درست و بدون آسیب رساندن به لباس ها آن ها را اتو کنید. همانطور که می دانید اتو یک وسیله فلزی می باشد که دمای زیاد و بخار آبی که درون آن قرار دارد پس از تماس با لباس ها، باعث صاف شدن آن ها می شود.

نکات طلایی برای اتو کشیدن لباس در خانه

تفاوت اتوهای قدیمی و جدید در خشکشویی

زیر میکروسکوپ، ریز بافت پارچه‌ها به صورت استوانه‌ای و عمود است، همین مسئله باعث می‌شود که لباس صاف بایستد و چروک نشود. بسیاری از اتوهای صنعتی قدیمی یا هافمن از یک آهن ۱۴۰ کیلوگرمی و صفحه پنبه‌ای تشکیل شده‌اند.

ریز بافت لباس در زیر این اتو پرس‌های قدیمی، با فشار و دمای بالا از حالت استوانه‌ای به شکل مکعبی تبدیل می‌شود. از این رو از کیفیت پارچه لباس کاسته می‌شود. در نتیجه اگرچه لباس در چند ساعت اول صاف و مرتب است، اما با ذره‌ای تعریق چروک می‌شود و شکل خود را کاملا از دست می‌دهد.

علاوه بر این اتوهای هافمن از یک لایه پنبه تشکیل شده‌اند که باید هر ما تعویض شوند. در غیر این صورت بخار آب، پنبه را خیس می‌کند و در نتیجه باعث تجمع و رشد میکروب و باکتری به مرور زمان می‌شود.

نکات طلایی برای اتو کشیدن لباس در خانه

اتوکشی در خانه همچون اتوهای قدیمی است و به مرور زمان ریز بافت لباس تغییر می‌کند. در این صورت باید نکاتی را پیش از اتو و در حین اتوکشی رعایت کنید تا لباستان صاف، مرتب و سالم باقی بماند.

نکات طلایی برای اتو کشیدن لباس در خانه

1- به برچسب راهنما توجه کنید

پیش از اتوکشیدن لباس، حتما به برچسب راهنما توجه کنید. معمولا برچسب راهنمایی برای اتو کردن در لباس است. در این صورت شما متوجه می‌شوید دمای مجاز برای اتو کشیدن لباس‌تان چیست. همچنین بعضی از لباس‌ها را نباید اتو بکشید که این مسئله هم در برچسب راهنما درج شده است.

2- از اسپری آب استفاده کنید

بسیاری از افرادی که لباس خود را اتو می‌کنند، یک تکه از لباس را خیس می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که لباس در دمای بالایی هنگام خشک کردن لباس قرار گیرد. در نهایت ممکن است رنگ و بافت بخشی از لباس تغییر کند. در این صورت بهتر است از اسپری آب یا اسپری خود اتو استفاده کنید تا آب در سطح لباس پخش شود.

3- لباس خشک و خیس را اتو نکنید

لباسی که خیس است، باید در دمای بالا و مستقیم اتو قرار گیرد تا کاملا خشک و صاف شود. در این صورت ممکن است به سرعت چروک شود. همچنین لباسی که کاملا خشک است ممکن است در دمای بالای اتو آسیب ببینید و حتما بسوزد. از این رو بهترین حالت اتو کردن لباس زمانی است که لباس نم داشته باشد تا کاملا صاف و مرتب شود.

4- لباس را بشویید

پیش از اتو کردن، حتما لباس را بشویید. در صورتی که لباس کثیف را اتو بکشید، باکتری، بوی تعریق و میکروب در لباس باقی می‌ماند و کثیفی به بافت لباس نفوذ می‌کند و ثابت باقی می‌ماند.

نکات طلایی برای اتو کشیدن لباس در خانه

5- به جهت اتو کشیدن لباس توجه کنید

لباس را به صورت مستقیم و بدون زاویه اتو نکشید. بهترین حالت آن است که اتو را به صورت چرخشی و دورانی روی لباس بکشید. چرا که این کار باعث تغییر سایز لباس می‌گردد.

6- اتو کشیدن لباس در خانه: به رنگ لباس دقت کنید

توصیه می‌کنیم لباس‌های رنگی را پشت و رو کنید و سپس آن‌ها را اتو بکشید. چرا که ممکن است رنگ لباس‌تان تغییر کند. همچنین در صورتی که می‌خواهید لباس مشکی را اتو بکشید، بهتر است روی لباس یک پارچه نخی و تمیز قرار دهید تا لباس‌تان روشن نشود یا به اصطلاح برق نیافتد.

7- از اتو محافظت کنید

در استفاده از اتو باید دقت کنید و از آن محافظت کنید. چرا که اتو وسیله‌ حساس و گرانی است و ممکن است با کوچک‌ترین اشتباه آسیب ببیند. در این صورت توصیه می‌کنیم پس از استفاده از اتو، آب داخل مخزن را خالی کنید. چرا که ممکن است آب رسوب کند و به مخزن آسیب برساند. در نتیجه لباس کثیف اتو می‌شود.

هر چند وقت یک بار، مخزن اتو را با سرکه بشویید تا مخزن آب تمیز شود. علاوه بر این پس از استفاده از اتو، صفحه فلزی را با دستمال تمیز پاک کنید تا لکه‌ای روی لباس ایجاد نکند.

در پایان تا زمانی که اتو خنک نشده، آن را در جعبه یا کمد قرار ندهید، چرا که ممکن است اتو به قسمت‌های دیگر لباس آسیب برساند.

نتیجه گیری:

در این مقاله از مجله خبری ظرف پلاس، نکات طلایی برای اتو کشیدن لباس در خانه را با شما در میان گذاشتیم.

درباره‌ی فاطمه روژان

فاطمه روژان
فاطمه روژان هستم نویسنده بخش لوازم خانگی (ماشین ظرفشویی - ماشین لباسشویی - یخچال) سایت ظرف پلاس. به صورت تخصصی بهترین محصولات خانگی ایرانی و خارجی را به شما عزیزان معرفی خواهم کرد. اگر سوالی داشتید در نظرات سایت بپرسید تا من در سریع ترین زمان ممکن جواب بدم.

همچنین ببینید

بهترین ماشین لباسشویی ایکس ویژن

بهترین ماشین لباسشویی ایکس ویژن در سال 1402

یکی از دغدغه های خریداران ماشین لباسشویی ایکس ویژن، انتخاب بهترین ماشین لباسشویی ایکس ویژن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *